
My, pasjonaci zdjęć wiemy, że każda specjalistyczna dziedzina fotografii posiada swoje tajemnice. Nie inaczej jest z fotografią 360. Dzięki kilkuletniemu doświadczeniu agencji SebartFOTO w fotografii produktowej postaram się odpowiedzieć na pytanie: jak zrobić zdjęcia 360 stopni? Zależy to od kilku czynników. Jak duży jest nasz produkt, jak ciężki i w jakiej formie będziemy zamieszczać ostatecznie wykonane prezentacje. Poruszone wyżej aspekty, oraz warunki techniczne omówimy sobie w dalszej części tej publikacji. Obiecuję, że poznasz to zagadnienie znacznie lepiej. Będziesz wiedział jak się za to zabrać i na co zwrócić uwagę. Zapraszam więc do poznania tajników naszego studia.

Zdjęcia 360 stopni, co to takiego?
Czym tak właściwie jest fotografia 360? O tym mówiłem już w poprzednim artykule, który możesz zobaczyć tutaj. Warto byłoby jednak przypomnieć samą definicję prezentacji 360.
Zdjęcia 360 stopni to zbiór pojedynczych fotografii ukazujących jeden przedmiot w wielu ujęciach. Pojedyncze zdjęcia różnią się od siebie kątem obrotu przedmiotu. Im mniejszy kąt tym więcej zdjęć należy wykonać, aby przedstawić przedmiot w pełnym obrocie 360 stopni.
Myślę, że po tej definicji nikt już nie będzie miał wątpliwości co do tego czym jest ten typ fotografii.

Jaki sprzęt będzie potrzebny?
To jakiego sprzętu będziesz potrzebował do wykonania zdjęć 360 zależy głównie od wielkości i wagi fotografowanego produktu. Oczywiście im jest on większy i cięższy tym zestaw będzie musiał być bardziej złożony i specjalistyczny. Najważniejsze jednak abyś posiadał:
- Aparat z trybem manualnym
- Bardzo solidny statyw
- Przynajmniej 4 lampy sterowane błyskiem lub radiowo
- Białe lub zielone tło
- Obrotnicę umożliwiającą kręcenie produktu
Jest to zestaw minimalny umożliwiający samodzielne wykonanie prezentacji 360 najbardziej standardowych produktów.
Zdjęcia 360? Na co zwrócić uwagę!
Masz już cały zestaw? Tak, to super! Możesz więc przejść do działania. Wykonując przez lata tego typu zdjęcia w SebartFOTO napotkałem na całą masę trudności i problemów, z którymi pewnie i Tobie przyszłoby się zmierzyć. Abyś nie tracił swojego cennego czasu, przybliżę Ci najważniejsze aspekty, na które musisz zwrócić uwagę jeżeli chcesz, by Twoje zdjęcia 360 były bez idealne. Oto najważniejsze z nich.

Równomierne oświetlenie
Dotyczy to głównie dużych przedmiotów, mam tu na myśli których wysokość jest większa niż metr. Jeżeli dół oświetlimy bardziej niż górę lub odwrotnie to efekt będzie bardzo niekorzystny i ewidentnie widoczny na zdjęciach. Będzie wyglądało to nienaturalnie. Zadbaj więc o równomierne oświetlenie wszystkich części obiektu.

Zachowanie osi obrotu
Jeżeli chcesz, by Twój obiekt ładnie się kręcił na prezentacji 360 to powinieneś fotografować go względem jego osi obrotu. W przypadku dużych obiektów znalezienie osi obrotu może być bardzo trudne. Nie mniej jednak warto to zrobić bo w przeciwnym razie obiekt na kolejnych zdjęciach prezentacji będzie “tańczył” zamiast po prostu się obracać. Wygląda to najmniej nieprofesjonalnie, a nawet trochę śmiesznie.
Zachowanie jednostajnego kąta obrotu
Twój obiekt nie powinien “tańczyć” i nie powinien też “skakać” Aby prezentacja była płynna, powinieneś zachować jednostajny kąt obracania. Jeżeli na pełny obrót przedmiotu ma składać się 36 zdjęć to każde z nich powinno być wykonane co 10 stopni obrotu. Można do tego za pomocą ustawień w automatycznej obrotnicy lub manualnie przy pomocy kątomierza.
Odpowiednia głębia ostrości
Zasada jest prosta – im większa głębia tym lepiej. Dlaczego tak? Ponieważ obracające się przedmioty nie są płaskie. Nierzadko ich długość przekracza nawet 2 metry. Na zdjęciach produktowych wszystko powinno być idealnie ostre więc duża głębia jest konieczna. Aby uzyskać taki efekt ja najczęściej stosuję przysłony od f9 do f13. To daje efekt największej głębi ostrości i ostrości obiektywu.

Odpowiednia ogniskowa obiektywu
Z doświadczenia wiemy, że najlepiej jest fotografować obiektywem min 50 mm. Krótsze ogniskowe powodują zbędne zniekształcenia. Jeżeli coś nie mieści się w kadrze to najzwyczajniej należy się odsunąć dalej z aparatem.

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze zdjęciami 360 to mam nadzieję, że zachowanie tych aspektów zaoszczędzi Ci wiele czasu. Pomoże uniknąć zbędnych prób i pomyłek. Jeżeli pojawią się jakieś pytania to chętnie na nie odpowiemy. Z przyjemnością także wykonamy dla Ciebie takie prezentacje Twoich produktów. Zajrzyj na SebartFOTO – fotografia produktowa 360. Jeżeli chcesz wzbogacić swój sklep Internetowy lub katalog na stronie www to takie prezentacje 360 będą idealna formą reklamy.
Dobry efekt, takie zdjęcia sprzedają.