
Stoisz u progu wykonania zdjęć korporacyjnych? Chciałabyś wypaść jak najlepiej? Być może bardzo się stresujesz. Tak wiem nikt nie lubi siebie na zdjęciach… Będą mi kazać się uśmiechać stać prosto itp… Fotografuję profesjonalne od ponad 10 lat i zebrałem kilka wskazówek, które mogą naprawdę pomóc przy robieniu zdjęć korporacyjnych. W ostatnim tygodniu wykonałem dwie bardzo ciekawe sesje:
- portretową w restaracji Sztolnia w Katowicach,
- portretową pod Nosprem w Katowicach,
- Grupowe zdjęcia korporacyjne dla Grupy Przedsiębiorców BNI Zagłębie.
Po wielu rozmowach z Portretowanymi wyznaczyłem 10 zasad, które realnie pomogę Ci przygotować się do takiego wyzwania. Jestem przekonany, że w wypadku zdjęć jak i każdego innego zadania dobre przygotowanie to 80% sukcesu. Wiec jak? Zaczynamy?
1. Strój do korporacyjnej sesji zdjęciowej
„Ja nie mam co na siebie włożyć” – jeżeli to pierwsze co przychodzi Ci do głowy to podejdziemy do tego inaczej. Trochę rozważniej. Przeanalizujmy czego tak naprawdę potrzebujesz i co chciałbyś osiągnąć. Jaki wizerunek chcesz zbudować sowim nowym zdjęciem profilowym. Co mają Tobie myśleć jego widzowie. Za co masz dostać te 300 lajków 🙂

Jaki kolor ubrania wybrać do zdjęć.
Oczywiście, z pewnością masz swój ulubiony strój, w którym czujesz się dobrze i świetnie wyglądasz. Spójrz jednak w lustro i zastanów się co ten strój o Tobie mówi. Chodzi mi tutaj szczególnie o kolory. Jak z pewnością wiesz kolor stroju na zdjęciach biznesowych ma ogromne znaczenie. Chciałbym Ci więc po krótce przybliżyć znaczenia kolorów Twojego stroju:
- Biel – Wskazuje na uczciwość, dbałość o czystość, podkreśla prostotę i efektywność pracy.
- Czerwień -Podkreśla dynamikę i dominację. Ma właściwości pobudzające, świadczy o chęci zainteresowania innych, zwrócenia na siebie uwagi. Jest to także kolor ostrzegawczy.
- Róż – Ma charakter wyciszający, podkreśla równowagę emocjonalną. Manifestuje kobiecość
- Fiolet – U podstaw podkreśla duchowość, jednocześnie ceni luksus i wysoką jakość.
- Zieleń – Ten kolor jest stosowany dla podniesienia poziomu zaufania. Podkreśla spokój. harmonię, ugodowość i wyrozumiałość.
- Niebieski, granatowy – to zimne kolory, które koją nerwy, wprowadzają jasność umysłu, sprzyjają skupieniu oraz koncentracji. Podkreślają otwarty, kreatywny umysł. Sprzyjają wizerunkowi eksperta.
- Brąz – Podkreśla niezawodność i wytrwałość. Stabilność biznesowa i brak poczucia humoru.
- Czerń – symbol elegancji, prestiżu i powagi, budzi zaufanie, daje poczucie bezpieczeństwa.
- Szarość – Jest sposobem na ukazanie władzy i perfekcjonizmu. Budzi szacunek, pomaga wykreować autorytet.

Ubranie we wzory czy gładki materiał?
Wzory i cienkie paski również nie działają dobrze na ekranach aparatów i komputerów. Istnieje coś, co nazywa się efektem mory. Ten efekt powstaje gdy cienkie paski zbliżają się do siebie tworząc wtórny falujący wzór. Jest to szczególnie widoczne, gdy obraz jest mały na ekranie. Trudno to wytłumaczyć dlatego obok zamieściłem zdjęcie koszuli w paski, zobacz sama jak wygląda ta koszula na ekranie.
Również wzory, które wyglądają fajnie na ubraniach, mogą być po prostu intensywnym szumem wizualnym w aparacie. Więc jeśli możesz założyć coś gładkiego, co będzie dobrze wyglądać bezwzględnie to właśnie załóż.

Napisy na ubraniach, loga
Strój a czarno-biały portret
2. Makijaż do zdjęcia korporacyjnego

Stop błyszczącej skórze!
3. Jak ułożyć włosy do zdjęć

4. W okularach czy bez?
To nie jest wielka sprawa, ale chyba warto o tym wspomnieć. Więc jeśli normalnie nosisz okulary i ludzie są przyzwyczajeni do tego, że cię w nich widzą. Załóż je. Jeśli nosisz je tylko do pracy przy komputerze (tak jak ja) i nie nosisz ich często podczas spotkań z ludźmi, podejmij wcześniej decyzję, czy je założyć do zdjęcia, czy nie.
Jeśli nie zamierzasz ich zakłądać, a normalnie je nosisz to zdejmij je kilka godzin przed wykonaniem zdjęcia. Okulary powodują widoczne dciski na nosie oraz po obu tronach głowy, przed uszami. Ślad po okularach nie wyląda najlepiej na portrecie bizneoswym.

Jeśli zamierzasz założyć okulary, jest kilka czynności, które naprawdę warto zrobić. Po pierwsze, całkowta czystość. To zaskakujące, ile kurzu / odcisków palców / włosów na rzęsach itp. może pojawić się na końcowym obrazie. Więc upewnij się, że soczewki i oprawki są nieskazitelnie czyste.
Na koniec, kiedy robisz zdjęcie, upewnij się, że odepchnęłaś okulary do tyłu aż do końca. Często okulary po prostu ześlizgują się lekko po nosie i mają tendencję do delikatnego zakrywania oczu. Na zdjęciu profilowym bardzo ważne jest, aby oczy były widoczne.
5. Twoja najlepsza strona
Wiele osób wie, jak wychodzi na zdjęciach i którą stronę twarzy preferują. Najczęściej da się tak dopasować okoliczności i tło, by fotografować właśnie tą stronę wtarzy. Występują także szczególne okoliczności. Są pewne cechy twarzy, które można maskować.
Zdarzało się, że jedno z oczu jest większe od drugiego. Można więc fotografować tak by perspektywa sprawiła, że oczy będą wydawały się takie same. Kąt fotografowania może pomóc nam uzsykać lepszy obraz.
Fotograf mówi „proszę o uśmiech” a Ty nie chcesz pokazywać zębów? Nic prostrzego – wyatarczy powiedzieć. Pogodne portrety z zmakniętymi ustami też wyglądają świetnie.
Komunikacja i ustalenie szczgółów jest znacznie lepsza, niż miałąbyś znieść portret, który ci się nie podoba. Pomyśl o nas, fotografach jak o lekarzach, możesz powiedzieć nam wszystko bez wstydu. Możliwe, że już to wszystko słyszeliśmy i znamy na to lekarstwo.

6. Odpowiednia wysokość
Wybór wysokości z jakiej wykonujemy portret ma ogromne znaczenie dla obólnego wizerunku jaki budujesz. Znamy w fotografii 3 rodzaje perspektywy.
- ptasia – zdjęcie zrobione z wyższego poziomy niż osoba fotografowana. Takie ujęcie spowoduje, że odbiorcy będą patrzeć na Ciebie z góry. Oznacza to postawę poddańczą, uległą. Pozycjonuje Cię to niżej w hierarchii wartości w porównaniu z odbiorcą.
- na wprost – zdjęcie wykonane z równego poziomu. Najlepsze dla podkreślenia relacji partnerskich. Widz oraz osoba fotografowana są sobie równi.
- żabia – zdjęcie wykonane z niższego poziomu niż osoba fotografowana. Takie ujęcie podkreśla cechy dominujące. Odbiorca patrzy na fotografowanego z dołu. Zauważalny jest wysoki majestat i silna, władcza pozycja.

7. Nie narzekaj!
Mogę zagwarantować, że jedną z pierwszych rzeczy, które słyszę przed sesją jest:
„Nienawidzę robić zdjęć, nigdy nie miałam zdjęcia, z którego byłabym zadowolona”.
Jeżeli będzisz tak mówić i tym razem to całe Twoje nastawienie doprowadzi kolejny raz do takiego efektu. Jeżeli chcesz żeby tym razem wyszło dobrze to… Weź głęboki oddech i zrelaksuj się. Jesteś w bezpiecznych rękach. Fotograf chce zrobić z Ci najlepsze zdjęcie, jakie może i sprawić, że będziesz szczęśliwa. Po prostu miej do niego zaufanie.
Będzie dobrze!

8. Usmiechać się czy nie?
Wszystko zależy od tego jaki wizerunak chcesz wokół siebie zbudować. Nie mniej jednak w większości przypadków powinnismy zdjęciem przyciagać, nasz wizerunek powinien być pozytywny. Znam niezliczoną ilość badań wg których zdjęcia uśmiechniętych osób są odbierane lepiej niż osób z poważną miną. Takie osoby są uznawane za pogodne, otwarte, życzliwe, przyjacielskie itp.
Ale… uśmiech uśmiechowi nierówny. Budowanie profesjonalnego wizerunku kłóci się z ogromnym uśmiechem od ucha do ucha. Wystarczy tutaj stonowana pogodna mina. Uśmiech z zamkniętymi ustami też będzie dobry. Warto robić kilka zdjęć testowych i zobaczyć jaka mina będzie odpowiednia do celów jakie chcesz osiągnąć
Zauważyłem już dawno, że kiedy proszę kogoś o uśmiech, to wygląda on trochę fałszywie. Nie jest to właściwy uśmiech i mam tu myśli to, że nie widać go w oczach. Aby uzyskać bardziej realne rezultaty warto zasugerować Fotografowanemu by pomyślał o czym zabawnym lub o czymś miłym. W ten sposób otrzymuję naturalną reakcję, która wygląda po prostu dobrze.

9. Ostatnie spojrzenie w lustro
10. Spójność
To ostatni element wynikający z całej kompozycji. To nie konkretne działanie a cały zestaw działań. Pamiętaj, że wszystko jest tak dobre jak jego najsłabszy element. W fotografii jest dokładnie tak samo. Wyobraź sobie, że chcemy stworzyć portret eksperta. Zadbamy o fryzurę, makijaż odpowiedni ubiór i otoczenie – a wykonamy zdjęcie ze złej perspektywy – ptasiej – która podkreśla niższość.
Podobnie jest w druga stronę. Możemy wykonywać zdjęcia w pięknym biurze z dyplomami tle, ale gdy osoba fotografowana będzie ubrana w bluzę sportową to pomimo wszystko nie damy rady stworzyć wizerunku biznesowego profesjonalisty.

Podsumowanie
Ostatni punkt dobitnie pokazuje, że wykonanie dobrego portretu biznesowego, z którego będziesz na prawdę zadowolona wymaga zaangażowania we wszystkich powyższych obszarach. Wszystkie elementy, które poruszyłem w tym artykule wynikają z wieloletniego doświadczenia i opisałem je po to abyś lepiej przygotowała się sesji zdjęciowej i była z niej zadowolona. Jestem przekonany, że to przyda się w praktyce i wpłynie na efekt końcowy.
Jeśli masz jeszcze jakieś wskazówki lub spostrzeżenia to proszę zostaw komentarz poniżej. Będzie to bardzo cenne dla innych osób, które tak jak Ty przygotowują się właśnie do takiej sesji biznesowej.
Naprawdę dobry artykuł! Dużo się dowiedziałam. Dziękuję serdecznie i do zobaczenia na sesji.
Dziękujemy!!!
To naprawdę wspaniała i pomocna informacja. Jestem zadowolony, że podzieliłeś się z nami tą pomocną informacją. Proszę, informuj nas w ten sposób. Dziękuję za udostępnienie.
Naprawdę podoba mi się twój szablon wp zwłaszcza ostylowanie CSS, skąd go pobrałeś? Z góry dziękuję!
Trzeba mieć wytrwałość i wiarę we własne siły Twój portal jest tego przykładem. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegos zdolny i osiągnać to za wszelka cenę!.