
Naszyjnik, pierścionek a może bransoletka? Wszystkie te przedmioty kupujemy tylko dlatego, że nam się podobają. Podobają czyli wyglądają atrakcyjnie. Naszym zadaniem jako fotografów jest przedstawienie tych przedmiotów w szczególnie atrakcyjny sposób. Fotografia biżuterii może być jednak trudna. Ten artykuł będzie poświęcony dla wszystkich tych, którzy chcieliby w wyjątkowy sposób przedstawić na zdjęciach biżuterię. Omówię tu najważniejsze kwestie związane z fotografowaniem biżuterii. Przedstawię kilka sugestii dotyczących sprzętu oraz cały szereg wskazówek i pomysłów na to, jak fotografować biżuterię na białym tle.
Jak fotografować biżuterię?
Postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania:
- Czy potrzebujesz lustrzanki?
- Jakie obiektywy kupić?
- Jakich ustawień aparatu powinieneś używać?
- Jakiego rodzaju białego tła należy używać?
- Jak edytować biżuterię w Photoshopie?
- Czy należy kupić standardowy zestaw do fotografowania biżuterii?
- Co robić gdy metale wyłapują refleksy światła i e efekcie wyglądają na czarne. Jak kontrolować odbicia?

Jeżeli nurtują Cię odpowiedzi na te pytania to zapraszam Cię serdecznie do dalszej lektury. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w fotografii produktowej biżuterii mamy kilka sposób na to by poradzić sobie z tym dla osiągnięcia doskonałego efektu.
Sprzęt do fotografii jubilerskiej
Aparat i obiektyw są oczywiście niezbędne do wykonania fotografii. Nie mniej jednak nie ma co popadać w skrajności. Do zrobienia dobrych zdjęć wcale nie potrzebujesz najdroższego modelu body i topowych obiektywów. Są pewne aspekty, które są ważne i takie, które można pominąć w tego rodzaju fotografii. Sprzęt więc nie musi być najdroższy ale powinien być najlepiej dobrany do potrzeb

Aparat
Większość zdjęć biżuterii i tego typu małych produktów jest wykonywana z odległości 30 – 60 cm od obiektu. Jednym z najważniejszych parametrów jest ostrość. Oczekujemy, że cały przedmiot będzie znajdował się w zakresie głębi ostrości. Do tego celu musisz kontrolować ustawienie przysłony w aparacie. Każda lustrzanka cyfrowa umożliwia sterowanie przysłoną poprzez tryb priorytetu przesłony lub tryb manualny. Zalecam także, by była to lustrzanka z matrycą APSC. Tego typu matryce dają większą głębie ostrości od matryc pełnoformatowych ff.
Obiektyw
Dla większości biżuterii, obiektyw 18-55mm, który jest dołączony do większości lustrzanek będzie wystarczający. W przypadku produktów o szerokości 5 cm lub mniejszej, np. małych ćwieków, pierścionków, szpilek, monet itp., używam obiektywu o długości ok 100mm Macro. Korzystając z obiektywu makro napotkasz jeszcze jeden problem związany z ostrością. Aby uzyskać pełną ostrość niezbędne będzie wykonywanie kilu zdjęć jednego przedmiotu, a następnie złożenie finalnego zdjęcia z kilku obrazów. Taki zabieg nazywamy Focus stacking

Statyw do fotografii biżuterii
Oświetlenie w fotografii biżuteryjnej
Białe tło

Gotowe zestawy akcesoriów do fotografii jubilerskiej
Rekwizyty używane do fotografowania biżuterii
Oto lista rekwizytów, których używam przy fotografowaniu biżuterii.
- Krótki stojak na naszyjnik
- Długi stojak na naszyjnik
- Podstawowa misa do kształtowania naszyjników
- Stojak na kolczyki z tyłu słupka
- Stojak z gwintem do kolczyków z haczykami na ryby
- Biały kit do klejenia pierścionków
- Białe tło
Białe tło jest standardem dla fotografii produktowej. Niestety jednak bardzo rzadko jest ono możliwe do osiągnięcia na poziomie wykonywania samych fotografii. Nawet oświetlone nie daje w efekcie pełnej bieli i wymaga czasochłonnej pracy w programach graficznych. Ponadto, w większości przypadków w kadrze pojawiają się rekwizyty/akcesoria, które także muszą zostać wyedytowane. Aby uzyskać zdjęcia produktów na białym tle – masz trzy opcje.
- Aby uzyskać białe tło prosto z aparatu musisz dodać sporo światła. Wymaga to oświetlenia pod i za produktem. Może być to jednak niewykonalne jeśli pracujesz na małej przestrzeni. Jest to bardzo trudne np. dla pierścionków.
- Outsourcing usuwania tła przez freelancera. Oszczędza to dużo czasu.
- Samodzielnie usuwanie tła np. w Photoshopie. Jest to bardzo czasochłonny proces i nie polecam tego robić, chyba że masz tylko kilka sztuk produktów.

Ustawienia aparatu
Nawet najlepszy sprzęt nie umożliwi Ci wykonać tak specyficznych fotografii produktowych na ustawieniach automatycznych. Żaden aparat sam nie wykona takich zdjęć. Tu należy doskonale rozumieć wszystkie ustawienia i ich wpływ na efekt końcowy. Przysłona, czas, ISO i balans bieli to najważniejsze ustawienia, które po kolei omówimy. W ten sposób będziesz rozumieć, jak żąglować tymi ustawieniami dla najlepszych efektów.
Przesłona
Ustawienie przysłony steruje rozmyciem na zdjęciu inaczej mówiąc ma wpływ na głębię ostrości. Na przykład, jeśli widziałeś zdjęcia portretowe, na których osoba na zdjęciu jest wyraźna, ale tło jest rozmyte – jest to kontrolowane przez ustawienie przysłony. W przypadku zdjęć produktów e-commerce nie chcemy nic rozmyć. Zazwyczaj ustawiam przysłonę na f14 – w przypadku zdjęć na stole, które fotografujemy z odległości 10 – 30 cm, ustawienie to zazwyczaj działa dobrze.

Czas migawki
Ustawienie szybkości migawki kontroluje, jak szybko migawka aparatu pozostaje otwarta. Im dłużej pozostaje ona otwarta, tym więcej światła dociera do aparatu. Jest ona mierzona w sekundach. Ustawienie powolne pozostawia otwartą migawkę na dłuższy czas, aby umożliwić napływ większej ilości światła, podczas gdy ustawienie szybkie (migawka szybko się zamyka) ogranicza napływ światła. W zależności od tego, ile światła masz w studiu, wypróbuj różne ustawienia czasu otwarcia migawki, aby uzyskać najlepszy wygląd produktu. Z reguły potrzebujesz użyć czasów dłuższych niż 1/100 dlatego właśnie konieczne jest użycie statywu. W przeciwnym razie mogłoby się okazać, że zdjęcia będą poruszone ruchami drgań ręki.
ISO
Fotografia produktowa biżuterii powinna być nieskazitelnie perfekcyjna jak same wyroby jubilerskie. Aby osiągnąć ten efekt powinniśmy stosować niskie ustawienie ISO, np. ISO 100, to daje najczystsze obrazy. Wysokie ustawienia, takie jak ISO 20000, są stosowane tylko wtedy, gdy musisz wykonać zdjęcia w nocy przy ograniczonym oświetleniu. Wysokie ustawienia ISO powodują, że obraz jest nieco ziarnisty, co nie jest pożądane przy pracy z produktem. W przypadku fotografii produktowej, powinieneś zapewnić wystarczającą ilość światła, by ustawić niskie ISO. Jeśli zdjęcie wygląda na ciemne, dodaj więcej światła lub wydłuż czas otwarcia migawki (co da Ci więcej światła) zamiast zwiększać ISO. Utrzymuj czułość ISO na jak najniższym poziomie.

Balans Bieli
Utrzymanie prawidłowej kolorystyki ma w przypadku biżuterii ogromne znaczenie. Np. różnica między białym złotem a żółtym musi być wyraźna. Jeśli używasz świateł białych 5300K, zachowaj równowagę bieli w trybie automatycznym. Możesz ustawić to ręcznie, ale zazwyczaj ustawienie automatyczne działa dobrze. To ustawienie podpowiada aparatowi, jak zdefiniować „biel”, aby odpowiednio odczytywał inne kolory. Na przykład podczas fotografowania z użyciem żarówek wolframowych (które mają żółte zabarwienie) balans bieli zostałby zmieniony tak, aby kolor produktu nie został naruszony przez to żółto-czerwone światło.
Podsumowanie - ustawienia aparatu
Jeśli fotografujesz produkt z odległości 10- 20 cm, moje standardowe ustawienia to F14, ISO 100 i balans bieli w trybie automatycznym – zacznij od tego i dostosuj w razie potrzeby. Jako zmienną traktuję czas otwarcia migawki – dostosowuję go w zależności od ilości światła. Pamiętaj, aby zawsze korzystać ze statywu jeżeli czas jest dłuższy niż 1/100 s.

Edycja zdjęć jubilerskich
Wykonanie profesjonalnej fotografii jubilerskiej do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni przeglądając sklepy internetowe i katalogi nie byłoby możliwe bez specjalnej edycji. Oczywiście na ryku istnieje wiele programów graficznych nie mniej jednak skupię się tutaj na najważniejszych funkcjach programu Photoshop.
Maska ostrości

Usuń kurz i zadrapania ze zdjęć biżuterii
„Punktowy Pędzel Korygujący” w Photoshopie jest często stosowanym narzędziem w fotografii produktowej. Jest to funkcja Photoshopa, która z łatwością pozwala usunąć kurz, zadrapania i skazy z produktu. Poniżej znajduje się film ilustrujący, jak używać pędzla do leczenia plam na produktach.
Podsumowanie
Jak w przypadku większości prac twórczych, istnieją różne sposoby osiągnięcia tego samego rezultatu – każdy fotograf ma swój własny proces i przepis na sukces. W powyższym artykule starałem się podać ogólne zasady, wg których powinno się fotografować, by osiągnąć najlepsze rezultaty. Z całego artykułu można wyciągnąć kilka wniosków:
- najtańsze, gotowe stawy opisane jako „zestaw fotograficzny dla e-commerce” są z reguły niewystarczające.
- nie musisz mieć najdroższego aparatu i najlepszego obiektywu by zrobić idealne zdjęcia biżuterii
- konieczna jest znajomość ustawień aparatu i ich wpływ ostateczne zdjęcie
- praktycznie niemożliwe jest wykonanie zdjęcia biżuterii, które nadawałoby się od razu do katalogu. Obróbka chociażby w najmniejszym stopniu jest już codziennością.
Fotografowanie biżuterii wymaga prób i błędów – jest to normalne. Nawet najlepsi fotografowie muszą eksperymentować z różnymi ustawieniami, aby zobaczyć, co sprawdza się najlepiej w różnych sytuacjach. Bądź więc cierpliwy i zrób to samo zdjęcie z różnymi ustawieniami światła, przysłony i czasu otwarcia migawki, aby zobaczyć, jak zmieniają się obrazy. Mam nadzieję, że ta porcja wiedzy rozjaśni Ci mroki fotografii jubilerskiej. Dzięki informacjom zawartym tutaj zrozumiesz jak powstają najlepsze zdjęcia biżuterii.
Ja próbowałem podchodzić do tematu, ale mnie to przerosło. Nie jest to tak proste jak się wydaje.
Chcę powiedzieć, że ten artykuł jest niesamowity, ładnie napisane i zawiera prawie wszystkie ważne infos. Chciałbym zobaczyć więcej postów takich jak ten .