portret kobiety fotografia Katowice

Fotografia portretowa może być niezwykle satysfakcjonująca! Jednocześnie każdy kto jej spróbował wie, że jest niezwykle wymagająca. Podczas gdy większość innych gatunków fotograficznych opiera się całkowicie na pomysłach, talencie i technikach fotografa… portretowanie wprowadza element dzikiej osobliwość Modela. Podczas gdy fotograf krajobrazu może spędzać czas na bawieniu się ustawieniami aparatu, może zajadając chipsy czekać na idealne światło, fotograf portretowy musi działać szybko! Portretowy “obiekt” znudzi się i będzie wzburzony, jeśli będzie musiał siedzieć czekając na fotografa. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, zapracowanych biznesmenów, osób starszych i zwierząt domowych. Dzisiaj przekażę Ci kilka solidnych wskazówek dotyczących fotografii portretowej na temat:

  • Jak wybrać Modela (temat) podczas fotografowania do swojego portfolio
  • Gdzie umieścić swój temat – jakie dobrać tło
  • Ustawienia aparatu: jaką wybrać przesłonę, jaki czas otwarcia migawki, ustawienia ISO, balans bili
  • Jakie obiektywy wykorzystywać
  • Techniki oświetleniowe
  • Jak tworzyć dobre autoportrety (niesławne selfie)
  • Praca na świeżym powietrzu w porównaniu z wnętrzem
  • Portrety artystyczne, a bardziej powszechne podejście
  • Szczególne obawy związane z ujęciem “zbliżenie”
  • Przedstawię Ci kilku wspaniałych fotografów portretowych, abyś mógł zobaczyć ich zdjęcia i zdobyć więcej inspiracji.
  • Na koniec, zaprezentuję Ci profile Facebookowe kilku niesamowitych Fotografów portretowych, w ten sposób będziesz mógł zobaczyć sporo inspirujących fotografii.
fotografia portretowa Katowice

Jak wybrać Modelkę, Modela

Tą kwestię najlepiej zacząć od pytania – jaki rodzaj portretu zamierzasz stworzyć? Jakiego efektu końcowego szukasz? Jeśli ktoś cię zatrudnia lub poprosił o stworzenie swojego portretu, to nie masz wyboru w tej kwestii. W obu jednak przypadkach musisz ustalić kilka kwestii.

  • Jakiego rodzaju portrety masz wykonać?
  • Jakich wyborów logistycznych możesz dokonać, aby wykonać swojemu obiektowi portret, o który on prosi? Na przykład, czy w takiej sytuacji potrzebne jest studio? Jakiego rodzaju kompozycji wymaga zdjęcie?
  • Wreszcie, biorąc pod uwagę te parametry, jakiego rodzaju sprzętu i technik potrzebujesz, by z powodzeniem nadać swojemu obiektowi styl portretu, którego obiekt poszukuje.
portret kobiety fotograf Katowice

Jeśli tworzysz portret do swojego portfolio, aby przyciągnąć klientów, lub po prostu jako wyraz swojej sztuki, to tylko Twoje wizje i wyobraźnia stanowią ramy tej pracy. Dzięki kreatywnym, samodzielnie przypisanym projektom portretowym, masz pełną kontrolę nad tematem, modelem, lokalizacją, rekwizytami, włosami, makijażem i oświetleniem. Dobry przebieg pracy, podczas wykonywania “kreatywnego portretu”, zawiera następujące punkty.

Przedmiot portretu - Portretowany

Jest to bardzo ważne jako punkt wyjścia, ponieważ obiekt może mieć wpływ na wszystkie pozostałe wybory. To czy Twój obiekt ma włosy blond czy czarne? Czy jest wysoki czy niski? Skupisz się na tworzeniu koloru lub portretu b&w? Na przykład, powiedzmy, że chcesz stworzyć czarno-biały portret trenera personalnego, stojącego na zewnątrz, w ostrym świetle, wyglądającego dość przystojnie i męsko w gotowości do akcji.

Miejsce

Ważne byś wcześniej znał już miejsce, w którym planujesz wykonać zdjęcia. Jeżeli jest to możliwe to przed wykonaniem zdjęć wybierz się tam wcześniej i rozpoznaj teren. Sprawdź naturalne warunki oświetlenia i specyfikę miejsca.

Stylizacja i rekwizyty

Ubiór oraz dodatki to niezmiernie ważny element portretu. Nawet te obrazy przedstawiające jedynie twarz nierzadko są przyozdobione nakryciem głowy, kolczykami, czy inną biżuterią. Odpowiedni dobór tych elementów może zupełnie zmienić odbiór zdjęcia. 

Włosy i makijaż

Zastanów się, czy potrzebujesz uzyskać profesjonalną pomoc. Salony fryzjerskie i kosmetyczne często mają pracowników, którzy lubią brać udział w sesji zdjęciowej i nie wymagają wynagrodzenia, ale po prostu chcą mieć zdjęcia do własnego portfolio.

Plan zdjęciowy i z Lista ujęć

Jeżeli nie wiesz co dokładnie chcesz osiągnąć i jakich ujęć oczekujesz to Twoje efekty także będą przypadkowe. Idealne zdjęcie portretowe jak i każde inne działanie wymaga planu. Konieczne jest więc rozpisanie ujęć oraz stworzenie planu zdjęciowego. Więcej naszych prac możesz zobaczyć przechodząc do strony sesji biznesowych

Sprzęt i oświetlenie

Po stworzeniu planu zdjęciowego i listy ujęć zastanów się jakiego sprzętu potrzebujesz do wykonania tych fotografii. Może okazać się, że nie musisz zabierać wszystkiego co posiadasz! Może okazać się także, że występują pewne deficyty sprzętowe. Warto to jednak wiedzieć wcześniej. Nikt nie lubi niespodzianek podczas sesji.

Idealna lokalizacja na portret

Po “stworzeniu pomysłu na portret”, wybraniu “obiektu” przychodzi czas na wybór lokalizacji – właśnie wtedy Twój “plan zdjęciowy” staje się bardzo pomocny. Twój “plan zdjęciowy” powinien być napisany tak szczegółowo, jak tylko potrafisz go wykonać. Nie zbudowałbyś domu bez projektu; to ta sama koncepcja. To właśnie tutaj wysokiej klasy portrety różnią się od większości innych gatunków fotografii. Zazwyczaj wymaga to pewnego wstępnego planowania, a “Plan zdjęciowy” zapewni Ci właściwą drogę. Im bardziej zdefiniowany jest plan zdjęciowy, tym łatwiej będzie wykonać zdjęcie portretowe.

Plan Zdjęć może pomóc w identyfikacji potencjalnych problemów, takich jak, czy dostępne zasoby ograniczą wybór miejsca wykonania zdjęcia? Czy masz dodatkowy sprzęt oświetleniowy? Czy potrzebne będzie oświetlenie stałe czy lampy błyskowe? Czy wiesz, jak szybko i sprawnie korzystać z tego sprzętu? Jeśli dopiero zaczynasz fotografię portretową, najlepszym rozwiązaniem jest praca z dostępnym oświetleniem. Oznacza to albo na zewnątrz, albo wewnątrz, w pobliżu okna lub drzwi. Planowanie wstępne może pomóc w uproszczeniu procesu. Na przykład, intrygujący portret kobiety, taki jak ten, potrzebuje tylko okna jako źródła światła.

portret kobiety jak robić zdjęcia
Drugą kwestią przy wyborze miejsca jest – co znajduje się w tle? Kąt nachylenia tła nie jest prawie nigdy komplementarny z portretem.Należy jednak pamiętać, że istnieją dwa rodzaje portretów: portret środowiskowy i nieśrodowiskowy.

Portret środowiskowy

W przypadku portretu środowiskowego, chcesz zobaczyć część tła otaczającego, ponieważ to właśnie ono stanowi o środowisku. Dzięki portretowi środowiskowemu nie trzeba obejmować całego pomieszczenia, aby ustalić “miejsce”. Wybierz czysty kąt i dołącz kilka odpowiednich rekwizytów, aby “opowiedzieć historię”. Musisz jednak mieć na uwadze treść tła. Wybierając miejsce, w którym chcesz umieścić obiekt, nie dopuść, by jakiś rozpraszający uwagę element (jak np. stara rura) przechodził tuż za głową portretowanego. Postaraj się utrzymać obszar “bezpośrednio” za obiektem tak czysto, jak to tylko możliwe – oznacza to, że nie ma zbyt wielu obiektów, kształtów, zauważalnych cieni lub dziwnego oświetlenia.

Portret nieśrodowiskowy

W przypadku portretu nieśrodowiskowego tłem będzie pusta ściana, bezszwowe papierowe tło lub płócienne tło. Żadne otoczenie nie zostanie uwzględnione. Tu możemy zagrać jedynie światłem. Może to być różnego rodzaju winietowanie osiągnięte w procesie fotografii lub w postprodukcji.

Pozy w fotografii portretowej

Pozycjonowanie jest sztuką, która naprawdę wymaga więcej czasu i wysiłku, niż można opisać w jednym artykule. Damy Ci jednak kilka wskazówek, które poprowadzą Cię we właściwym kierunku do dobrej postawy. To właśnie w tym miejscu ‘lista ujęć’ (wspomniana wcześniej) jest pomocna przy wstępnym planowaniu póz. Należy tylko pamiętać, że w dniu zdjęciowym, okoliczności mogą się zmienić. Jednakże, posiadanie “listy ujęć” pozwoli Ci na utrzymanie porządku. W fotografii portretowej istnieją pewne standardowe wskazówki dotyczące kadrowania portretu. Jest to ważne, wspominam o tym ponieważ kadr może wpływać na pozę. Standardami są:

  • ujęcie głowy,
  • ujęcie głowy i ramion,
  • ujęcie połowy ciała,
  • ujęcie trzech czwartych ciała,
  • ujęcie całego ciała
  • zdjęcie grupowe.
Oczywiste jest, że ostatecznego kadrowania należy dokonać w postprodukcji. Ważna zasadą jest by nie wycinać ciała tam, gdzie się wygina. Jeśli portret ma być “pełnowymiarowy”, upewnij się, że zawiera całe ciało – plus daj obrazowi trochę miejsca wokół krawędzi.

Uwaga!  Nigdy nie przycinajcie ciała w miejscu, w którym się ono wygina.

  • Jeśli portret jest ujęciem głowy – wykonaj ujęcie tak ciasno, że nie widzisz szyi “w ogóle” wtedy uzyskasz najlepsze rezultaty.
  • Jeśli portret jest ujęciem głowy i ramion, nie przycinaj obiektu na linii ramion ani na łokciach.
  • Jeśli Twój portret jest półdługim portretem, trzymaj całą talię w kadrze i powyżej kolan lub całkowicie poza kadrem (powyżej linii talii).  Nie obcinaj ramion ani rąk.
  • Jeśli Twój portret jest na całej długości, nie obcinaj obiektu na kostkach.

Gorące punkty sylwetki w portrecie

Newralgiczne punkty kadrowania portretu to 

  • górne partie ramion, 
  • szyja,
  • ułożenie rąk,
  • cała sylwetka i nogi. 

Skupmy się najpierw na szyi. Jeśli na szyi znajduje się nadmiar skóry, postaraj się, aby fotografowany obiekt z wyciągnął szyją. Wybranie odpowiedniej pozycji może bardzo pomóc! Postaraj się uchwycić osobę tak, aby poza wyglądała normalnie. Na przykład, umieść aparat wyżej niż obiekt, tak aby rozciągając szyję. Obiekt patrzy w górę w kierunku aparatu. Końcowy efekt to bardziej naturalne spojrzenie w połączeniu z właściwym pozowaniem.

fotografia korporacyjna Katowice

Jeśli na ramionach znajduje się jakiś nadmiar ciała, to będzie on powiększony tylko wtedy, gdy pozujemy z rękami przyciśniętymi do ciała. Trzymaj ramiona z dala od ciała. Może to być potrzebne nawet w przypadku osób, które mają cienkie ramiona. W końcu, nic nie zabije Twojego zdjęcia portretowego szybciej niż ręce, które Twój obiekt ułoży w sposób wyglądający dziwnie.

Zazwyczaj obiektywy szerokokątne i dłonie wystające blisko aparatu nie współpracują ze sobą dobrze. Jednak w tym przypadku, ze względu na charakter ujęcia, w rzeczywistości dodaje to portretowi dramatyzmu.

Ten szczególny gorący punkt jakim są ręce jest podkreślany tylko przez fakt, że większość portretowanych osób nie wie, co zrobić z nimi robić. W tej sytuacji nie pomaga także stres, bo gdy stają się nerwowe ludzie robią z nimi dziwne rzeczy. A oto kilka wskazówek co zrobić z niespokojnymi rękami. 

  • Portretowany Nie powinien przesuwać rąk do przodu ciała. Spowoduje to, że będą one wyglądać na duże i uciążliwe.
  • Przed kliknięciem w migawkę, spójrz na ręce obiektu. Czy są zaciśnięte czy rozluźnione? Czy palce nie są skrzyżowane w dziwny sposób
  • Jeśli obiekt jest zdenerwowany – daj mu coś do zrobienia! Ręce powinny spoczywać kolanie, może ewentualnie wsunąć kciuk do kieszeni spodni. Ręce mogą także trzymają rekwizyt. Jeśli jesteś w “trybie zdjęć grupowych”, ostrożnie połóż ręce każdego z osobna na osobniku obok. Musisz być jednak ostrożny z tą końcówką. W portrecie rodzinnym, każdy może chwycić się siebie nawzajem. W przypadku portretu biznesowego, należy dokładnie rozważyć wszelkie opcje dotykowe.
Portret biznesowy kobieta Katowice
Ostatnie rozważania na temat pozowania dotyczy postawy i nóg. Jeżeli masz już jakieś doświadczenia z portretem to z pewnością wiesz, że nikt nie wygląda dobrze, stojąc sztywno jak deska. Pracuj z obiektem, aby mógł się zrelaksować w normalnej pozycji ciała. Niech przekłada jedną nogę nad drugą lub wystawia jedną stopę do przodu lub na bok. Polecam tutaj uczyć się od najlepszych! Przestudiuj fotografię portretową (taką którą najbardziej doceniasz), poszukaj inspiracji aby zobaczyć, jak fotograf pracował z obiektem, jakie wybrano postawy, co z rękami i stopami.
zdjecia korporacyjne Katowice

Ustawienia aparatu w fotografii portretowej

Jak wiadomo wykonanie każdej fotografii wiąże się z wyborem:

  • obiektywu (ogniskowej),
  • przesłony
  • czasu
  • ISO

To od tych parametrów zależy jak technicznie będzie wyglądało zdjęcie. W tej części po kolei omówię wszystkie te parametry oraz ich wpływ na efekt końcowy.

Obiektyw

Wybór obiektywów, jakich chcesz użyć, zależy w dużej mierze od Twojego ‘Planu Zdjęć’ i ‘Listy Zdjęć’. Jest jednak jedna prawda, która jest generalnie uniwersalna, bez względu na wszystko. Unikaj stosowania obiektywów szerokokątnych (7 – 14 mm), chyba że fotografujesz portret dużej grupy lub próbujesz uzyskać specjalny efekt. Obiektywy szerokokątne tworzą zniekształcenia pomiędzy pierwszym planem a tłem. Na przykład, efekt ten może sprawić, że nos obiektu będzie wyglądał na duży, jeśli będzie się on pochylał w kierunku aparatu.

Dzięki użyciu obiektywu o dłuższej ogniskowej (min. 50 mm)  twarz dziecka wydaje się być odpowiednio proporcjonalna. Ponadto, niektóre obiektywy szerokokątne mogą wykazywać zniekształcenia w pobliżu krawędzi kadru. W przypadku portretu jednoosobowego na ogół konieczne jest zastosowanie obiektywu w zakresie ogniskowych od 35 mm do 180 mm.

Ogniskowa, której będziesz chciał użyć w tym zakresie, zależy od zamierzonych ujęć na ‘liście zdjęć’, wielkości obszaru roboczego oraz rozmiaru matrycy  aparatu. Jeśli zamierzone ujęcie jest ciasne, użyjesz obiektywu o ogniskowej zbliżonej do 180 mm. Jeśli zamierzonym zdjęciem jest zdjęcie jednoosobowe o pełnej sylwetki, użyty zostanie obiektyw zbliżony do ogniskowej 35 mm.

Jeśli aparat jest wyposażony w matrycę o mniejszym rozmiarze, będzie używał szerszych obiektywów, a jeśli aparat jest wyposażony w matrycę pełnoklatkową ff, będziesz używał obiektywów o dłuższej ogniskowej. Każda ogniskowa pomiędzy tymi dwoma skrajnymi zmiennymi (35mm – 180mm) zapewnia bardzo odmienne efekty. Opłaca się eksperymentować!

Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na wybór obiektywu jest maksymalny otwór przysłony.

Przesłona

Wybór przysłony w fotografii portretowej ma ogromne znaczenie, ponieważ to ona (w połączeniu z ogniskową obiektywu i odległością aparatu od obiektu) wpływ na głębię ostrości. Fotografowie portretowi preferują małe głębię ostrości, ponieważ pomaga to odizolować obiekt od tła. Bądź jednak ostrożny. Nie rób głębi ostrości tak płytkiej, aby ważne rysy twarzy były nieostre. Głębia ostrości to termin optyczny opisujący odległość z przodu i z tyłu “punktu ostrości”, który na ostatecznym zdjęciu będzie wyglądał na skupiony.

Na przykład, zamierzasz stworzyć portret głowy dziecka. Skupiasz się na oczach dziecka. To jest “punkt ostrości”. Wybrany przez Ciebie przysłona może wydłużyć okno głębi ostrości na tyle daleko, że nos dziecka będzie ostry, a ostrość rozciąga się aż do tyłu głowy, za uszami. Inaczej mówiąc, cała twarz dziecka będzie ostra. Byłoby to uważane za “głęboką” głębię ostrości. Wybór małej przysłony może stworzyć coś, co nazywa się “płytką” głębią ostrości. W tym przypadku tylko oczy dziecka byłyby ostre i nic poza nimi.

Przysłona a głębia ostrości

  • Niższa wartość f/, na przykład f/2,8, oznacza większy otwór przysłony wewnątrz obiektywu, który tworzy “płytką” głębię ostrości.
  • Większa liczba f/, na przykład f/22, oznacza mniejszy otwór przysłony wewnątrz obiektywu, który tworzy “głębszą” głębię ostrości.

Staje się to o tyle ważne, że jeśli wykonasz portret dla obiektu i tylko jego oczy są w centrum uwagi, ponieważ wybrałeś bardzo duży otwór przysłony o niewielkiej głębi ostrości, a Portretowany chciał, aby cała twarz była w centrum uwagi to cóż, będziesz miał problem. W związku z tym, jeśli sfotografujesz dużą grupę osób i nie ustawisz odpowiednio dużej głębi ostrości, niektóre osoby w tylnym rzędzie mogą być całkowicie nieostre.

Być może słyszałeś, jak fotografowie bełkotali “bokeh”. Kiedy zaczynasz, nie powinieneś się o to zbytnio martwić. Zamiast tego skoncentruj się na prawdziwym zrozumieniu tego, jak działa głębia ostrości w rzeczywistych sytuacjach portretowych, a następnie zajmij się tymi fantastycznymi rzeczami.

Czas migawki

Szybkość migawki to dość łatwe do zrozumienia ustawienie w fotografii portretowej. Jeśli nie próbujesz uzyskać jakiegoś specjalnego efektu, czas otwarcia migawki musi być wystarczająco krótki, aby zatrzymać wszystkie drgania aparatu, a także każdy ruch obiektu. Dobrą zasadą stosowaną na początku jest następujący wzór:

minimalny czas otwarcia migawki = 1 / ogniskowa

Oznacza to, że minimalny dopuszczalny czas otwarcia migawki ustala się patrząc w obiektyw. Jeśli używasz obiektywu 100 mm, najwolniejszy czas otwarcia migawki wynosiłby 1/100 sekundy. Jeśli ta liczba spadnie na nieistniejący czas otwarcia migawki, należy zaokrąglić w górę. Na przykład, zamiast używać 1/100 sekundy, można ustawić czas otwarcia migawki w aparacie na 1/125 sekundy.

Przy słabym oświetleniu, nie pozwól, aby drgania aparatu zrujnowały Twoje ujęcie. Dobrą zasadą, aby sprawdzić ostrość portretu, jest patrzenie na rzęsy. Oczekuj, że rzęsy  na portrecie będą ostre i wyraźnie. Powinnaś mieć możliwość łatwego zobaczenia każdego pojedynczego włosa. Teraz, nawet stosując tę formułę, trzeba być bardzo świadomym ruchu.

Kluczowy punkt; w fotografii portretowej zaleca używanie w miarę możliwości statywu. Korzystanie ze statywu daje Ci dwie ogromne korzyści.

  • Masz pewność, że aparat jest stabilny. Dzięki temu możesz skupić się na każdym ruchu obiektu (w tym na mruganiu oczami).
  • Pozwala to również na wyciągnięcie twarzy zza kamery. Możesz spojrzeć na obiekt nad kamerą, co zaangażuje go i stworzy bardziej naturalny wyraz twarzy.
portret biznesowy kobieta Katowice (3)

ISO

Czyli czułość matrycy na światło. W większości przypadków chcemy utrzymać niskie ustawienie ISO. Tak by obraz był czysty i pozbawiony „ziarna”. Problem z ustawieniami ISO jest znany dokładnie jako szum cyfrowy. Nie wchodząc w niepotrzebne szczegóły techniczne, musisz to zrozumieć. Niskie ISO ok, ale jak niskie?  Ta decyzja opiera się na ogół o jakość samego aparatu. Wszystkie aparaty cyfrowe będą wykazywały wzrost szumu cyfrowego w miarę zwiększania się liczby ISO. W przypadku podstawowego aparatu fotograficznego można zauważyć wyraźny wzrost szumów w dowolnym miejscu po przekroczeniu wartości ISO 400. W przypadku lustrzanek cyfrowych z wyższej półki, można podnieść poziom ISO nawet do 800 lub 1600 bez budzących zastrzeżeń poziomów szumów.

  • Wykonaj kilka testów i określić, w którym miejscu sprzęt fotograficzny emituje budzące zastrzeżenia szumy.
  • Ustawienia ISO należy zawsze ustawiać poniżej budzącego zastrzeżenia poziomu szumu, a im niższy, tym lepiej.

Jeśli niska czułość ISO jest lepsza, to dlaczego nie można ustawić jej zawsze na niskim poziomie?

Ustawienie ISO ma bezpośredni związek z ekspozycją znaną jako “Trójkąt ekspozycji”. Bez przesadnej techniki… wyższe ustawienie ISO pozwala na wykorzystanie krótszego czasu otwarcia migawki i mniejszej wartości przysłony… przy jednoczesnym uzyskaniu odpowiedniej ekspozycji.

fotografia korporacyjna katowice

A Ty? Od czego zaczynasz? Ustawiasz odpowiednie ISO, aby uzyskać taki czas otwarcia migawki, który zatrzyma drgania aparatu i zapewni odpowiednią głębię ostrości. Jeśli musisz podnieść wartość ISO powyżej “budzącego zastrzeżenia limitu szumów”, to musisz dodać więcej światła.

Techniki oświetleniowe dla portretów

Na temat oświetlenia stosowanego przy tworzeniu portretów napisano masę książek. Jest to ilość wiedzy, która znacznie przekracza objętość tego artykułu, nie mniej jednak postaram się przekazać Ci samą esencję. Będzie to kilka kluczowych aspektów, które pozwolą Ci zacząć i działać.

  • Miękkie światło zazwyczaj działa lepiej niż twarde. Miękkie światło można znaleźć w pomieszczeniach w pobliżu okien lub na zewnątrz w cieniu.
  • Kobiety na ogół lepiej wychodzą lepiej przy oświetleniu frontowym i bardzo małej ilości cieni. Mężczyźni na ogół wyglądają bardziej męsko z pewną ilością cieni na twarzy.
  • Odbicie światła jest dobrym sposobem na otwarcie cieni. Do tego celu można użyć profesjonalnej blendy odbijającej światło lub działającej podobnie foli ochronnej na szybę samochodu. Srebrne folie odbijają światło i redukują cienie.
  • Usuwanie światła z twarzy jest dobrym sposobem na nadanie portretowanego wymiaru. Zwłaszcza gdy oświetlenie jest płaskie. Użyj do tego czarnej blendy. Gdy ustawisz tę blednę obok twarzy portretowanego obiektu, odciągnie ona światło od twarzy i stworzy cień.
portret biznesowy kobiety Katowice (1)

Portret Selfie, Fotografia autoportretowa

Kiedyś było to trudne zadanie zwłaszcza jeżeli trzeba było tego dokonać za pomocą wielkiej lustrzanki z ciężkim obiektywem. Od dłuższego już czasu robienie selfi jest możliwe dzięki przednim aparatom telefonów komórkowych. Należy jednak pamiętać, że długości ogniskowych tych aparatów są małe i z fizycznego punktu widzenia zdjęcia takie są bardzo niekorzystne. Jak pisałem wcześniej najlepsze portery są tworzone przy pomocy obiektywów o długich ogniskowych (50 – 180 mm), które niezniekształcają fotografowanego obiektu. Należy więc uważać, by robiąc zdjęcia z ręki telefonem nie wpaść w zniekształcenie.

Fotografia portretowa Outdoor vs. Indoor

Wielu początkujących fotografów obstaje przy tylko jednej z tych opcji. Wolą fotografować wewnątrz lub na zewnątrz. Prawda jest taka, że każda z tych opcji ma swoje zalety i wady. Chciałbym omówić każdą z nich z osobna.

Wewnątrz:

  • Wada – Niski poziom światła
  • Zaleta – brak przeszkadzających osób postronnych
  • Wada – ograniczona przestrzeń i możliwość poruszania się
  • Korzyść – kontrola nad środowiskiem naturalnym
  • Wada – Często wymaga dodatkowego sprzętu oświetleniowego.
  • Korzyść – Zapewnia prywatność obiektu do zmiany ubrania, utrwalenia włosów, makijażu, itp.
  • Zalety – Łatwo dostęp do energii elektrycznej – jeśli jest potrzebna.

Na zewnątrz:

  • Wada – narażenie na działanie czynników takich jak: wiatr, ciepło lub zimno, owady i brud.
  • Zaleta – zapewnia dużo światła
  • Wada – mimo że jest dużo światła, często może być ono trudne.
  • Zaleta – Jest dużo miejsca na wybór lokalizacji i tła. Możesz szybko zmienić lokalizację i tło bez większego wysiłku.
  • Wada – Aby obejść możliwość ostrego światła, należy zaplanować sesję o określonych porach dnia lub uważnie obserwować zacienione miejsca.
  • Zaleta – znacznie mniej widoczny niekorzystny efekt lampy błyskowej, nawet jeżeli jest ona zamontowana na aparacie.
  • Wada – Brak prywatności, w tym problem przypadkowych osób poruszających się w tle
fotograf portretowy Katowice

Fotografia artystyczna, portret kreatywny

Kreatywność w fotografii jest ważna, nie mniej jednak puszczanie wodzy fantazji jest najczęściej wskazane przy sesjach budujących portfolio. W przypadku fotografii wykonywanej na zlecenie  Twoim głównym zmartwieniem powinno być pamiętanie o założeniach wstępnych i wyniku końcowym. Jeśli Portretowany jest prezesem starej i ugruntowanej korporacji, to raczej nie będzie chciał stać w ich bieliźnie na skraju bagna. Z drugiej strony, jeśli Twoim tematem jest starzejący się główny gitarzysta z zespołu rockowego w latach 70-tych to może być to niezłe tło.

portret biznesowy mezczyzna katowice

Fotografia portretowa Beauty

Fotografia portretowa wykonywana z bliska jest często dość dramatyczna. Możemy w ten sposób obnażyć każdy niuans twarzy Portretowanego zwłaszcza dotkliwe może być to dla kobiet. Dwa elementy są ważne przy próbie zbliżenia fotografii portretowej.

  • Oświetlenie twarzy
  • Twoje umiejętności postprodukcyjne w zakresie radzenia sobie ze szczegółami dotyczącymi skóry i twarzy

Praca z oświetleniem oznacza po prostu, że musisz być ostrożny i świadomy. Należałoby odpowiedzieć sobie na pytania. Czy oświetlenie wygląda na przyjemne? Czy z zabłąkanych włosów lub jakiegoś innego przedmiotu na twarz rzucane są jakieś błądzące cienie? Czy skóra nie jest prześwietlona?

Zajmowanie się skórą (niedoskonałościami) i rysami twarzy stało się obecnie “prawie” zautomatyzowane dzięki dużym możliwościom oprogramowania. Należy jednak wziąć to pod uwagę. Jeśli pójdziesz do swojej lokalnej księgarni i przestudiujesz okładki znanych magazynów, takich jak Vogue czy Glamour, zauważysz, że przedmioty nigdy nie są retuszowane do tego stopnia, że tekstura skóry całkowicie zanika.

fotografia portretowa beauty Katowice

Te wspaniałe portret są przykładem profesjonalnego retuszu skóry wykonanego prawidłowo. Skóra kobiet wygląda perfekcyjnie, ale nadal ma teksturę. Całkowita utrata faktury skóry to martwy dar amatorskiego fotografa portretowego. Jeśli skóra Twojego obiektu wygląda jak plastik, posunęłaś się o krok daleko… Celem jest sprawienie, aby Twój obiekt wyglądał dobrze, ale nie fałszywie.

Wielkie nazwiska Fotografii Portretowej

Doskonałym sposobem, aby nauczyć się nowych umiejętności w fotografii i znaleźć inspirację jest studiowanie pracy najlepszych. Oto krótka lista najlepszych fotografów portretowych, którzy kiedykolwiek pracowali w tej dziedzinie. Wyszukaj w Internecie ich nazwiska a zanurz się w ich unikalnym podejściu do fotografii portretowej.

  • Annie Leibovitz
  • Irving Penn
  • Chiara Fersini
  • Richard Avedon
  • Yousuf Karsh
  • David Bailey
  • Herb Ritts
  • Mary Ellen Mark
  • Cindy Sherman
  • Dan Winters
  • Andy Gotts

Zainspirowaliśmy Cię? Pojawiły się pytania? Skontaktuj się z nami w wygodny dla Ciebie sposób.
Zadzwoń już teraz:
660459537
lub napisz przez:
Messenger

Wielka fotografia portretowa – poznaj techniki i inspiracje

Bartek

Fotografia reportażowa to mój żywioł, uwielbiam fotografować sytuacje, których dużo się dzieje.

Komentarz do “Wielka fotografia portretowa – poznaj techniki i inspiracje

  • PingbackTechniki i Inspiracje Fotografii Portretowej | SebartFOTO | | SebartFOTO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close